Slávka Kellová Správy

Je rozhodnuté: Za parkovanie si priplatíme!

Celé desaťročia neriešená otázka systému parkovania v meste je tu. Mikulášania by sa tak mali pripraviť na zmeny, ktoré siahnu aj do ich peňaženiek. Týka sa to najmä obyvateľov sídlisk Podbreziny, Nábrežie a mestskej časti Staré mesto.

Ilustračný obrázok k článku Je rozhodnuté: Za parkovanie si priplatíme!
Foto: Monika Földešiová

Problém parkovania na sídliskách rieši už rok komisia dopravy. Na sídlisku Podbreziny sa realizovala aj schránková anketa, ktorá si dala za cieľ zistiť, aký druh parkovania by ľuďom vyhovoval a či by boli ochotní si za svoje parkovacie miesto zaplatiť. Návratnosť dotazníka dosiahla hranicu 10%. Podľa vyjadrení mesta, obyvatelia v nich prejavili ochotu si za parkovacie miesto priplatiť. Z časti aj od výsledkov tejto ankety sa komisia dopravy odrážala pri rozhovoroch o nových zmenách.

V mestskej časti Staré mesto sa uvažuje o spoplatnení ulíc, kde sú vytvorené parkovacie miesta a podmienky na parkovanie. „Na niektorých uliciach treba zvýšiť pohyb vozidiel z hľadiska obrátkovosti. Takým je napríklad parkovisko na ulici Jilemnického pri poliklinike, kde ráno stoja tie isté autá ako v popoludňajších hodinách a pacienti potom musia hľadať iné miesta. Parkovací automat donúti vodičov, aby tam nestáli celý deň,“ približuje situáciu člen komisie dopravy Vladimír Rengevič.

Medzi návrhmi spoplatnených ulíc je možné nájsť práve zrekonštruované Školskú a Štúrovu ulicu, Hurbanovu či Hodžovu. Spoplatniť by sa mali aj parkoviská na železničnej a autobusovej stanici, ako aj parkovisko na Moyzesovej ulici. Ulica Komenského by sa mala zjednosmerniť a vytvoriť by sa tu mali nové parkovacie miesta so šikmým státím. O cenách za parkovanie sa v komisii dopravy vraj ešte nehovorilo. Doteraz sa diskutovalo len o systéme, akým by sa malo platiť, teda či to budú automaty, GSM parking, mobil parking alebo nejaký iný systém.

Ako to bude na sídliskách?

Na ostatnom mestskom zastupiteľstve sa skloňovali aj karty pre rezidenčné parkovanie na sídliskách. Podbreziny by tak boli rozdelené do troch zón – na horné a dolné Podbreziny a za vodou. „Jeden byt by mal jednu rezidenčnú kartu na jedno auto, aby sa zistilo, či je dostatok parkovacích miest. V prípade, že by ich bol dostatok, mohla by sa im vydať ďalšia parkovacia karta. Podobne by sa postupovalo aj na sídlisku Nábrežie,“ približuje Rengevič. „Je však potrebné zadefinovať kto je rezident. Či len občania s trvalým pobytom alebo aj s prechodným, alebo aj obyvatelia mesta bývajúci v nájmoch,“ dopĺňa vedúci oddelenia dopravy Ľubomír Hán. Cena za jednu takúto parkovaciu kartu vyjde majiteľa bytu na zhruba 25 – 30 eur ročne.

Taktiež sa uvažuje o parkoviskách pre návštevy, ktoré by mali byť spoplatnené napríklad parkovacími automatmi. „Jednoducho, aj návštevy budú mať vyhradené parkovisko, aby mali kde zaparkovať. Prípadne by na týchto parkoviskách stáli ľudia, ktorí nemajú kde svoje auto odstaviť,“ vysvetľuje Rengevič.

Prečo by mali platiť ľudia?

„Prikláňam sa k názoru, že treba riešiť otázku parkovania na sídliskách, ale nesúhlasím s tým, aby sa každý takýto problém riešil na úkor peňaženiek občanov,“ oponuje na predkladané zmeny opozičný poslanec Rudolf Urbanovič. „Podľa mňa by sa mali financie hľadať z iných zdrojov, ako sú granty na ministerstvách, v orgánoch štátnej správy, z eurofondov alebo v rámci cezhraničnej spolupráce,“ dodáva Urbanovič. Ešte za bývalého vedenia bol vypracovaný projekt revitalizácie sídliska Podbreziny, ktorý sa dotýkal aj systému parkovania. „Na základe týchto projektov sa môže niečo zrealizovať a hľadať nenávratné finančné zdroje,“ ponúka ďalšie možnosti Urbanovič. Pochybnosti vyjadruje aj pri výsledkoch schránkovej ankety.*** „Ja sám bývam na Podbrezinách a čo som sa na túto tému rozprával s ľuďmi z môjho okolia, nemôžem povedať, že by so spoplatňovaním súhlasili.“***

Čo hovoria štatistiky?

Podľa zákona samosprávy nie sú povinné vytvárať obyvateľom parkovacie miesta pri ich bytoch. Napriek tomu na sídlisku Podbreziny treba vytvoriť asi 500 – 800 parkovacích miest. Spoločne s ostatnými mestskými časťami ich treba vybudovať zhruba 1000. To je však údaj z roka 2008, ktorý si pýta aktualizáciu. Vytvorenie tohto počtu parkovísk zhltne približne 1 až 1,5 milióna eur. Prepočty oddelenia dopravy však napovedajú, že ani tento odhad nebude z hľadiska motorizácie o pár rokov stačiť. Kým v roku 2003 bolo v mikulášskom okrese evidovaných takmer 14 700 osobných vozidiel, k dnešnému dátumu ich je ich viac ako 22 600.

Štatistiky tiež hovoria o tom, že v súčasnosti sú ročné príjmy mesta z troch platených parkovísk (Dom služieb, Katolícky dom, Čierny orol) v správe VPS asi 41 000 eur. Príjmy z vyhradeného parkovania predstavujú ročne sumu 3 000 eur a ich prevádzka stojí ročne zhruba 20 000. Ďalší údaj hovorí o tom, že vyše 90% parkovania v celom meste je k dispozícii obyvateľom zdarma.

Odkedy budeme platiť?

V týchto dňoch bude na meste zriadená pracovná skupina, ktorá bude mať za úlohu jednotlivé návrhy položiť na papier a dať regulovanému systému parkovania v meste konkrétnu podobu. Ten by mal naplno platiť od 1. júla budúceho roka.

foto: skk

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM