Mikuláš trápi hustá doprava: Prekládka železnice sa ale komplikuje

Prekládka železnice v našom okrese sa komplikuje. ŽSR zaradila inováciu ako náhradnú možnosť.

Tomáš Batiz
Ilustračný obrázok k článku Mikuláš trápi hustá doprava: Prekládka železnice sa ale komplikuje
Zdroj: TASR

Vedenie mesta v Liptovskom Mikuláši sa už dlhšiu dobú snaží, aby sa doprava v meste odľahčila. Pomôcť k tomu má stavba modernizácie železničnej trate Liptovský Mikuláš – Poprad, úsek Palúdza – Liptovský Hrádok. Tá je podľa najnovších informácii ŽSR v zozname rezervných projektov. „Túto informáciu sme prijali so znepokojením, pretože už dlho sa snažíme, aby sa táto vec zrealizovala,“ skonštatoval primátor Ján Blcháč.

Vedenie mesta malo do roku 2015 informáciu, že na realizáciu tohto projektu sú k dispozícii zdroje vo výške 600 miliónov eur. „My sme urobili sme všetko preto, aby sa táto modernizácia zrealizovala,“ poznamenal ďalej Blcháč s tým, že celý problém riešil aj s prezidentom Andrejom Kiskom. „Osobne prisľúbil, že položí otázku ministrovi dopravy ohľadne prekládky, ktorú Mikuláš veľmi potrebuje. My teraz čakáme na oficiálne odpovede. Nevylučujeme aj podobné nátlakové akcie, aké vidíme aj v Prešove, Kysuciach a Triblavine.“

Súbeh viacerých faktorov

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková uvádza ako dôvod zaradenia do uvedeného projektu medzi rezervné súbehom troch faktorov.

Podľa hovorkyne ŽSR je na to viac faktorov. "Aktuálny stav, kedy nie je možné získať stavebné povolenie z dôvodov neukončených procesov majetkovo právneho vysporiadania, čo je podmienka k zabezpečeniu inžinierskej činnosť,“ zhodnotila.

Druhým faktorom je požiadavka Európskej únie zabezpečiť v predmetnom úseku nový proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. „Na tento proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanovisko mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dopad na termíny realizácie modernizácie predmetného úseku,“ vysvetlila ďalej hovorkyňa.

Tretím faktorom je podľa Pavlíkovej nej alokácia finančných prostriedkov. „V súčasnosti je už čiastka, alokovaná pre projekty konečného prijímateľa ŽSR, naplnená. V prípade získania dodatočných finančných prostriedkov, prípadne nerealizovania iného prioritného projektu, je možné uvažovať o realizácii predmetného projektu,“ dodala hovorkyňa ŽSR.

Mesto dusí doprava

Podľa súčasného vedenia mesta by práve prekládka železničnej trate pomohla k výraznému rozvoju mesta a zníženiu hustoty dopravy na ceste 1/18, ktorá súčasne ide cez mesto. „Pri prípadnej realizácie prekládky železnice, popri nej vznikne ďalšia trasa v západovýchodnom smere od Demänovej až do Okoličného. V roku 2008 sme nechali urobiť štúdie na napojenie tejto cesty na cestu I/18 tak, aby celá I/18 obišla mesto a na zvršku pôvodnej starej trate, ktorá by bola v prípade prekládky voľná, by vznikla tretia západovýchodná spojnica v Liptovskom Mikuláši. Mesto by sa nadýchlo a malo by pred sebou výrazný rozvoj," doplnil primátor Liptovského Mikuláša.

Zdroj: Dnes24.sk