Slávka Kellová Rôzne

Nová móda: Výstavba nákupných centier

V prepočte na jedného obyvateľa existuje na Slovensku viac predajných plôch v nákupných centrách než v Českej republike. Spomedzi menších miest patrí Liptovský Mikuláš medzi popredné mestá.

Ilustračný obrázok k článku Nová móda: Výstavba nákupných centier
Foto: Slávka Kellová

Na 1000 obyvateľov pripadá v SR takmer 210 štvorcových metrov, zatiaľ čo v Česku je to len o niečo viac ako 200 m2. Vyplýva to z aktuálneho vydania štúdie European Shopping Centre Development Report, ktorú vypracovala poradenská spoločnosť v oblasti realít Cushman & Wakefield.

„Príčiny nájdeme v rozdielnom vývoji maloobchodného trhu,“ informoval vedúci maloobchodného tímu spoločnosti Jan Kotrbáček. Ako dodal, v ČR sa už od 90. rokov minulého storočia stavali nákupné centrá aj nákupné parky, pričom maloobchodné plochy sú rozdelené medzi tieto dva obchodné formáty.

Na Slovensku však pribúdali prevažne nákupné centrá, preto majú v pomere k populácii hustejšiu sieť. „Nákupné parky sa na Slovensku začali stavať až v období pred krízou,“ dodal Kotrbáček.

Podľa Františka Paračku zo slovenskej pobočky Cushman & Wakefield sú v SR takmer všetky veľké mestá s výnimkou Trnavy, Popradu, Banskej Bystrice a Prešova zahustené novými predajnými plochami. V porovnaní s Českou republikou je totiž trend iný. Developéri v ČR najprv mieria do väčších miest s minimálnym počtom obyvateľov 50.000 a až potom sa zameriavajú na menšie mestá.

„Na Slovensku sa postavili a stále stavajú nové nákupné centrá v menších mestách len s 30.000 až 40.000 obyvateľmi ako napríklad v Liptovskom Mikuláši, Leviciach, Zvolene, Spišskej Novej Vsi a podobne,“ konštatoval Paračka. Slovenský maloobchodný trh sa takisto stretáva s nezáujmom medzinárodných značiek, ktoré vnímajú ako prekážku pre vstup do slovenských miest ich nízku populáciu.

tasr/skk

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM