Nové rebríčky slovenských škôl sú vonku: Ako dopadli základky v našom okrese?

Na svete sú aktualizované rebríčky slovenských základných škôl. V hodnotení figurujú aj školy z nášho mesta a okresu. Ako dopadli?

Tomáš Batiz
Ilustračný obrázok k článku Nové rebríčky slovenských škôl sú vonku: Ako dopadli základky v našom okrese?
Zdroj: TASR

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil aktualizované rebríčky slovenských škôl, ktoré doplnili o najnovšie údaje. Vďaka tomu skompletizovali množinu ukazovateľov potrebných pre uzavretie hodnotenia škôl za šk. rok 2017/18. „Hodnotenie sme priradili všetkým školám, ktoré majú dostatočnú vzorku žiakov. Vypovedá o výsledkoch, ktoré dosahujú žiaci na jednotlivých školách, a na jeho základe vznikajú aj rebríčky,“ píše sa na webe INEKO.

Po aktualizácii rebríčkov obhájila medzi základnými školami (ZŠ) na celoslovenskej úrovni vedúcu pozíciu Základná škola na Krosnianskej 4 v Košiciach. Nasleduje Základná škola SSV, Skuteckého 8, Banská Bystrica a najlepšiu trojicu dopĺňa ZŠ Kollárova 2, Svätý Jur.

V celoslovenskej TOP 10 Mikulašsky okres zástupcu nemá. Keď sa pozrieme na hodnotenie v rámci Žilinskéhokraja, najlepšie obstála Základná škola s MŠ Ul. čs. brigády 4. Mikulášska základka obsadila 13. miesto s hodnotením 7,16. Po nej nasleduje Základná škola s MŠ Hradná, tá skončila na 16. mieste so známkou 7,03.

Osemnáste miesto v rámci kraja patrí Základnej škole na Nábr. 4. apríla 23, ktorá skončila s ratingom 6,88. Na 22. priečke je Základná škola Žiarska, tá dostala hodnotenie 6,71.

Ostatné školy v okrese sa medzi hodnotené nedostali (zložky hodnotenia boli vypočítané na menšej vzorke, než štandardne určuje metodika, preto môžu byť menej výpovedné a v rebríčkoch sa hodnotenie školy alebo jeho zložky štandardne vôbec nezobrazujú). INEKO upozorňuje, že tieto rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Výsledky vstupujúce do rebríčkov nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom.

Rebríčky tak nemusia plne vypovedať o kvalite školy, môžu však byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy a najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl. Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali učiteľov pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk